Tajemniczy klient
Tajemniczy klient to osoba, która dokonuje profesjonalnej oceny danego punktu sprzedażowego czy innego miejsca oferującego usługi (np. hotelu czy restauracji). Badanie wykonywane przez tajemniczego klienta skupia się przede wszystkim na sprawdzeniu i ocenieniu poziomu jakości obsługi zapewnianej przez konkretnego pracownika bądź kontroli pracy całego zespołu sprzedawców w danym sklepie. Audyt wykonywany przez tajemniczego klienta może dotyczyć pracy przedstawicieli handlowych. Audyt pomaga odkryć powody, dla których Klienci wychodzą ze sklepu nie dokonują zakupu, a także znaleźć inne czynniki wpływające na negatywny odbiór sklepu przez Klienta.
Co sprawdza audyt wykonywany przez tajemniczego klienta?
Tajemniczy klient sprawdza poziom zaangażowania pracowników w aktywną sprzedaż. Dzięki badaniu dowiedzieć się można czy Klienci są odpowiednio zachęcani do zakupów oraz, czy badanie potrzeb jest poprawnie przeprowadzane. Oceniana jest zgodność pracy z wytycznymi, które sprzedawca otrzymał od pracodawcy. Tajemniczy klient ocenia cały proces, przez który przeszedł podczas zakupów we wskazanym miejscu, ale także przekazuje wrażenia ogólne związane z ekspozycją towarów i obserwacje z wizyty w wyznaczonym sklepie, takie jak np. realizacja programu lojalnościowego.